VoIP řešení je nutné před vlastní realizací kvalitně a dobře navrhnout. Každé jedno řešení je víceméně unikátní a je nutné zohlednit mnoho faktorů. Jedním z nich je návratnost investice, kvalita síťové infrastruktury, použitého internetového připojení a použitých VoIP zařízení.
VoIP telefonie obvykle přináší značné úspory na telefonních poplatcích, kde není nutné platit za přístupové rozhrani (HTS, ISDN2, ISDN30), no nemusí to být pravidlem. Vždy je nutné vzít nabídky od prověrených poskytovatelů hlasových služeb, porovnat je a vybrat nejlepší poměr v kvalitě a ceně. Ve většině případech je nutné vzít i ohled na nutnost vybudovat oddělenou síťovou infrastrukturu pro VoIP telefonii, případně pomocí manažovatelných síťových prvků nastavit nejvyšší prioritu pro telefonii a vyhradit jim potřebnou šírku datového pásma. V mnoha případech však bude VoIP telefonie fungovat i na společné datové síti s jinými počítači.
Návrh VoIP řešení se tedy skládá nejen z výběru vhodné varianty ústředny, ale i výběru vhodných a prověřených telefonů, síťové infrastruktury a pomoci při výběre poskytovatele hlasových služeb.