Vstupní směrování
Obsah
Vstupní směrování
Ve vstupním směrování se obsluhují všechny příchozí hovory ze SIP trunků, které jsou přiřazeny ve vstupních směrováních. Dále se mohou dle těchto pravidel řídit i hovory uskutečnené z poboček ústředny. Postačí, aby mělo telefonní číslo příznak, že je globální. Díky tomu se ústředna nejprve počas odchozího hovoru z linky podívá do všech vstupních směrování a vyhledá volané číslo. Pokud ho nalezne, tak se hovor řídí aplikacemi, které jsou nastaveny v pravidlách volaného čísla.
Vytvoření, úprava a zrušení vstupního směrování
Nové vstupní směrování vytvoříte kliknutím na tlačidlo Nový záznam, které se nachází v horní nástrojové liště. Úpravu pak kliknutím na tlačidlo Upravit. Pokud si přejete směrování zrušit, klikněte na tlačidlo vymazat. Úpravu a zrušení můžete provést taky kliknutím pravým tlačídlem myši na vybrané směrování.
Sekce vstupního směrování
Každé směrování obsahuje tři hlavní sekce, které jsou rozděleny do jednotlivých záložek.
Telefonní čísla
Zde se definují jednotlivá telefonní čísla, případně celé číselné bloky. Hovor se pak v každém čísle řídí dle přiřazených aplikací, které jsou spouštěny dle nastaveného pořadí. Aplikace jsou popsány v další části tohoto dokumentu.
Vytvoření, úpravu nebo odstranění telefonního čísla nebo číselného bloku vykonáte kliknutím na tlačidlá Nové číslo, Upravit nebo Vymazat. Úpravu nebo odstranění vykonáte také kliknutím pravým tlačidlem myši na vybrané číslo.
Číslo - zde se definuje telefonní číslo, nebo číselný blok.
Příklady:
- Celé číslo: 800123456 - zápis reprezentuje jedno číslo 800123456.
- Blok čísel: _6X. - zápis reprezentuje minimálně trojmístné čísla, které začínají číslicou 6.
- Blok čísel: _5[48]X - zápis reprezentuje pouze trojmístné čísla, která začínají 54 a 58. To znamená bloky čísel od 540 do 549 a od 580 do 589.
- Blok čísel: _50[1-5] - zápis reprezentuje pouze trojmístné čísla od 501 do 505.
- Blok čísel: _50[1278] - zápis reprezentuje pouze trojmístné čísla a to 501, 502, 507 a 508.
Příklady s rozlišením čísla volajícího:
- Celé číslo: 800123456/600987789 - na toto pravidlo bude hovor nasměrován v případě, že volající bude mít číslo 600987789 a bude volat na 800123456.
- Celé číslo / blok čísel: 800123456/_[67]! - pokud bude volající volat z čísla začínající 6 nebo 7 na číslo 800123456.
- Blok čísel / blok čísel: _2XX/_[2345]! - pokud bude voljící volaz z čísla začínající 2, 3, 4 nebo 5 na trojmístné číslo začínající 2.
Rozlišovaní čísel je vhodné pokud chcete rozdělit volajících dle regionu, z kterého volají a následně například spojit s operátorem na pobočke, která sídlí nejblíže k volajícímu. Případně volajícím z různých regionů můžete přehrát různé hlášky.
Zástupní znaky. Pokud definujete blok čísel pomocí některého zástupního znaku musíte vždy na začátek definice přidat podtržítko. Viz vzorové zápisy níže.
- „X“: je libovolné číslo od 0 do 9.
- Zápis _4X - jsou všechna dvoumístní čísla začínající 4. To znamená od 40 do 49.
- „Z“: je libovolné číslo od 1 do 9.
- Zápis _4Z - jsou dvoumístní čísla začínající 41. To znamená od 41 do 49.
- „N“: je libovolné číslo od 2 do 9.
- Zápis _4N - jsou dvoumístní čísla začínající 42. To znamená od 42 do 49.
- „.“: reprezentuje všechna zbývající čísla kromé těch, které jsou uvedeny před znakem „.“.
- Zápis _4. - jsou všechna čísla začínající číslicou 4, kromě čtyřky samotné.
- „!“: představuje nula až nekonečný počet číslic.
- Zápis _4! - jsou všecha čísla začínající číslicou 4 včetně čtyřky samotné.
Upozornění: nepoužívejte kombinaci „_.“, která zahrnuje speciální extenze s (start), i (invalid), h (hangup). V tomto
případě by mohlo dojít k nedefinovanému chování ústředny. Nejvhodnejší způsob definice všech čísel je „_X.“ nebo „_X!“
Speciální čísla
- „s“ - start: je vykonána u příchozích hovorů z kanálů, na kterých je nastavena OVERLAP volba čísla, připadně ako startovací „číslo“ pro IVR volbu.
- „t“ - timeout: pravidla v tomto „čísle“ se spustí ve chvíli, kdy končí poslední aplikace a není určeno, jak se má dále postupovat, jinak řečeno, není definován další krok. V tento moment se čeká na zásah od uživatele (např. zadání příkazu přes číslo) a nezadá-li uživatel po předem nastavené maximální době alespoň jedno číslo, spustí se právě aplikace v speciálním čísle „t“. Pokud uživatel zadá DTMF volbou číslo, hovor pokračuje na zadaném čísle (např. po stisknutí 5 nebo navolení dalšího čísla jako čísla pobočky apod.). Doba po kterou ústředna čeká se nastavuje v aplikaci Response Timeout.
- „i“ - invalid: pravidla v tomto „čísle“ jsou vykonána tehdy, pokud nedojde ke shodě se žádnoým jiným číslem v stejném vstupním směrování.
- „f“ - fax: sem vstoupí hovor v momentě, kdy ústředna během vykonávaní libovolné aplikace detekuje faxový tón (což je možné jedině, když je příchozí hovor vyzvednutý ústřednou). Není-li toto specialní číslo „f“ definováno, detekce faxu není aktivní. Tato funkce platí pouze pro kanály ISDN30 a ISDN2
- „h“ - hangup: aplikace jsou spuštěny po ukončení hovoru ze strany ústředny. Umožní např. přehrání hlášky volajícímu (Děkujeme za zavolání …).
Číslo můžete pojmenovat i vlastním názvem např. nabidka1, nabidka2, obchod, technici atd a na tyto „čísla“ se pak budete odkazovat jednotlivými aplikacemi.
Globální?
Tuto volbu zapínejte pouze u celých čísel, u kterých nebudete používat zastupní znaky ani rozlišení čísla volajícího. Zapnutá volba znamená to, že jakmile se v ústředně objeví hovor na dané číslo, tak bude tento hovor okamžitě nasměrován do vstupního směrování na toto číslo a následně obsloužen dle vydefinovaných aplikací. Jinými slovy, pokud budeme mít u čísla 800123456 zapnutou tuto volbu a někdo z telefonní linky zavolá na toto číslo, tak hovor nebude směrován do výstupního směrování, ale přímo na číslo 800123456 ve vstupním směrování. To zabrání tomu, aby takýto hovor zbytečně opustil ústřednu a následně se vrátil po trunku od poskytovatela hlasových služeb. Pokud by byla volba vypnuta, tak jak bylo spomenuto - hovor by ústřednu opustil přes k lince přiřazené výstupní směrováni k poskytovateli. Ten by následně zjistil, že číslo má být terminováno v ústředně zákazníka a tak by hovor vrátil zpátky k zákazníkovi. Hovor by teda po trunku dorazil zpátky do vstupního směrování, kde by byl obsloužen příslušnými aplikacemi.
Vlastnosti
Ve vlastnostech vstupního směrování se nastavují přepisy čísla volajícího nebo čísla volanýho a přiřazuje se interní číslovací plán.
Přepis A čísla
Za pomocí přepisu A čísla můžete modifikovat číslo volajícího.
- Vzor: je buď celé číslo nebo blok čísel. Zápis je stejný jako u čísel ve vstupním směrování.
- Zápis _XXX: znamená, že pokud se objeví trojmístné číslo volajícího (např. ze příčkované ústředny), tak se aplikuje daný přepis čísla.
- Přidat prefix: je číslo, které se přidá na začátek původního čísla.
- Ořezat zleva: počet číslic, které budou oříznuty zleva (ze začátku čísla).
- Vložit číslo: je-li vypnuto, ve výsledném přepisu se uplatňuje pouze prefix a suffix. V opačném případě se přepis skládá z přepis-číslo-suffix. Číslo se navíc může oříznout zleva nebo zprava.
- Ořezat zprava: počet číslic, které budou oříznuty zprava (z konce čísla).
- Přidat suffix: je číslo, které se přidá na konec čísla.
V našem příkladě se u trojmístních čísel volajících přídá na začátek prefix 290555, takže pokud má volající číslo 100, tak výsledné číslo bude 290555100.
Přepis B čísla
Za pomocí přepisu B čísla můžete modifikovat číslo volanýho.
- Vzor: je buď celé číslo nebo blok čísel. Zápis je stejný jako u čísel ve vstupním směrování.
- Zápis _XXX: znamená, že pokud se objeví trojmístné číslo volajícího (např. ze příčkované ústředny), tak se aplikuje daný přepis čísla.
- Přidat prefix: je číslo, které se přidá na začátek původního čísla.
- Ořezat zleva: počet číslic, které budou oříznuty zleva (ze začátku čísla).
- Vložit číslo: je-li vypnuto, ve výsledném přepisu se uplatňuje pouze prefix a suffix. V opačném případě se přepis skládá z přepis-číslo-suffix. Číslo se navíc může oříznout zleva nebo zprava.
- Ořezat zprava: počet číslic, které budou oříznuty zprava (z konce čísla).
- Přidat suffix: je číslo, které se přidá na konec čísla.
V našem příkladě se u volaných čísel začínajících číslicou 9 odmaže zleva první číslice. Pokud se tedy volá číslo 9800123456, tak výsledné číslo bude 800123456.
Číslovací plán
Zde se přiřazují číslovací plány do vstupního směrování. Přiřazení způsobí to, že při příchozím hovoru se nejprve zkontrolují veřejná i interní čísla jednotlivých linek v přiřazených číslovacích plánech a když se číslo nenalezne, tak se pokračuje v číslech daného vstupního směrování.
Přiřazené kanály
Zde se přiřazují kanály, ze kterých chceme obsloužit příchozí hovory. Všechny příchozí hovory po přiřazených kanálech budou obslouženy na základě pravidel v telefonních číslach, nebo budou okamžitě nasměrovány do přiřazených číslovacích plánů.
Aplikace
Aplikace se používají ke zpracování jednotlivých kroků příchozího hovoru. Díky nim je možné obsloužit IVR, zpracovat hovor dle aktuálního času, přehrávat různé hlášky a různě manipulovat s hovorem.
Na ilustračním obrázku jsou zobrazeny aplikace pro číslo „ivr“. Hovor se zpracovává krok za krokem dle pořadí uložených aplikací. Mezi aplikacemi můžete přeskakovat pomocí Značek, které pak zadáte v aplikacích Goto, Oveřit dostupnost linek/kanálů nebo v aplikaci Přepínač.
Autorizace
Tato aplikace slouží pro autorizování přístupu volajícího PIN kódem. Pokud volající nezadá korektní PIN kód, je hovor ukončen. Pokud zadá korektní PIN, pak hovor pokračuje na další aplikaci.
- PIN - kód, který se vyžaduje po volajícím. Ústředna bude vyžadovat zadání PIN kódu za pomocí DTMF volby.
Zpátky